Nieuw Zeeland, Auckland

30 november 2023 - Auckland International Airport, Nieuw-Zeeland

Donderdag 30 november
We zitten alweer op de luchthaven als ik dit schrijf. In de lounge... met een drankje.
Vanochtend nog rustig aan gedaan in ons hotel. We hoefden pas om 11 uur uit te checken, dus nog lekker gaan ontbijten en koffie drinken beneden. Gisteravond wilden we inchecken bij Air New Zealand en toen kregen we opeens de melding dat we een esta moesten hebben, voor de VS. Ook als je alleen maar een transfer doet in Amerika, heb je dat kennelijk nodig. Wisten we niet, anders hadden we het uiteraard al eerder aangevraagd. Na heel wat gedoe (Amerika ... (!) is het uiteindelijk gelukt en na het betalen zijn we goedgekeurd om door de VS te vliegen. Ben benieuwd....
We hebben vandaag de tijd om nog even door het Albert park inAuckland te lopen (bergop...) en naar het museum van Auckland gegaan (Art). toch altijd weer verrassend dat je weer mooie, interessante dingen tegenkomt!! Slenterend terug naar het centrum en in het shopping centrum in de foodhall nog een lekkere poke bowl gegeten!. Daarna door het havengebied, waar we ook de grote sky toren zien. Daar kun je dus vanaf gaan, tokkelend en het is spectaculair om de mensen daar boven over de rand te zien gaan .....
Tegen 3 uur terug in het hotel, waar onze koffers nog staan. Nog even omgekleed, gericht op vliegtuig en koude kleding.. Daarna met een Uber naar het vliegveld. Wat is dat toch een uitkomst zeg! Je weet precies vantevoren wat je kwijt bent en ze komen binnen 2 minuten.
Op het vliegveld, ja toch nog even over business class. Je moet dat n keer meegemaakt hebben. We zien hele lange rijen (met veel heen en weer gaan) bij Air New Zeeland. Wij daarentegen, gaan door deuren, met zachte muziek, waar ze je opwachten en glimlachend begeleiden naar een stoel, waar je kunt inchecken!! Door naar de lounge, waar je gratis eten en drinken krijgt. Ben wel toe aan een wijntje nu! Heerlijk!

Na dit goede nieuws: we hebben wel vertraging hier vanuit Auckland. Verder moeten we in Houston de bagage oppikken en waarschijnlijk door de security om deze weer in te checken. We hadden maar 2 uur overstap tijd in Houston, dus dat wordt minder door de vertraging. Ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken !
En als ik denk aan Schiphol, reizen met de NS naar Heerlen, grijs en koud.... brrrr

Maar wat hebben we een reis gehad! Het is onbeschrijflijk mooi geweest. Ik ben zo dankbaar, dat ik dit heb kunnen meemaken. Zoveel nieuwe indrukken, prachtige ruige natuur, leuke verblijven vaak idyllisch gelegen en altijd schoon en verzorgd, een roadtrip door een uitgestrekt, vaak onbewoond landschap, zon en regen en regen en schapen. (Met dank aan Maarten, voor zijn 3600 km rijden, zonder een enkel probleem).
Soms hadden en een huisje / cabin waar we zelf kookten; soms B&B's en soms hotels (Ohtel is een keten die we kunnen aanbevelen).
Het was altijd leuk, om te ontdekken, hoe je volgende verblijf er uit zou gaan zien.
Wat zou ik iedereen gunnen, om dit te kunnen zien en te ervaren! We hebben genoten van de ruige natuur en de leuke steden. Christchurch en Auckland zijn minder interessant, maar hebben natuurlijk ook wel hun charme. Als je vraagt wat is het mooiste geweest? Er zijn zoveel hoogtepunten, maar Lake Tekapo was echt adembenemend met op de achtergrond Mount Cook, die zo indrukwekkend was. De ruige westkust had zeker zijn charme (maar altijd veel regen). Queenstown is zo leuk!
Denk wel dat het zuidereiland meer mijn voorkeur heeft.
Op het noorder eiland was Wellington (en bezoek Angelique) natuurlijk heel bijzonder. Ook de Maori cultuur kom je hier duidelijker tegen.
En wat reizen ook altijd doet: je komt zoveel mensen tegen met zoveel verhalen. Je ziet (proeft) andere culturen en andere levens en dat maakt het interessant. Het verruimt je blik in je leven; er is meer dan alleen datgene waar je dagelijks mee bezig bent. Ik hoop dat ik dat gevoel nog een tijdje kan vasthouden als ik thuis ben!