Buenos Aires, Argentinie

21 maart 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Donderdag 21 maart
Aangekomen in ons hotel in Buenos Aires en al meer dan 20 km gelopen door deze stad in 2 dagen !!!??!!
Gisterochtend toen we wakker werden zagen we vanaf de Zaandam de skyline van Buenos Aires. Rustig eerst even ontbijten. We slapen nog op de boot vannacht en het maakt niet uit hoe laat we vandaag terugkomen. Vond ik onderweg soms wel anders. Dan wil je boot echt niet missen en zorg je wel dat je op tijd terug bent!!
We kregen wel een memo aan boord van de kapitein om vooral op te letten in BA, voor criminaliteit. Ze kennen allerlei trucjes waar hij ons voor waarschuwde. De cruisehaven ligt echter ook hier nogal een eind uit de buurt van het centrum. In de terminal besloten we om ns een keer een hop on hop off bus te boeken. Kon je een overzicht van de stad krijgen en een 1e indruk. Maar, er waren demonstraties in de stad en de bus kon maar n klein gedeelte rijden. Dus toen toch maar te voet gegaan. Je loopt langs de bus- en treinstations van BA en dat zijn niet de fijnste buurten. Na 10 min. Waren we op Plaza St. Martin en van daaruit het voetgangersgebied Florida ingegaan. Leuke winkels en galeria. Helemaal doorgelopen tot de Plaza de Mayo waar het casa rosada ligt, het roze presidentiële paleis, waar eens Juan en Eva Peron stonden. We gaan dit nog bezoeken, maar voor nu even een 1e indruk.
Het is lekker weer. Begin 20 graden, maar volgens mij vinden de Argentijnen dit fris, want je ziet ze al met jassen aan lopen. Ook vreemd dat hun winter hier begint en dat er winterkleding in de etalages ligt. Maarten heeft n wintervest gekocht (heel mooi).
We liepen nog wat straatjes door en stonden opeens voor een druk restaurantje. Het was lunchtijd en er liepen heel wat locals hier naar binnen. Moet goed zijn, dus wij ook naar binnen. Alles in het Spaans maar gewoon aangewezen wat andere mensen hadden, hebben we hier heerlijk tussen de Argentijnen gegeten, voor.... Iets meer dan 10 euro, met zijn tweeën, incl. Drinken. Bevalt ons beter dan de meer toeristische restaurantjes.
Via de av 9 de julio (grootste en breedste straat van BA) terug gelopen naar de cruisehaven. Stappenteller gaf aan dat we meer dan ....12 km hadden gelopen !!

Laatste avond op de boot. Nog samen gedineerd met leuke mensen en van een aantal mensen die we regelmatig spraken, alvast afscheid genomen.
Nog een laatste keer naar...de pianobar met de pianist Stryker. We hebben echt genoten van zijn optreden. Mocht je ooit met de HAL op cruise gaan, en je treft hem in de pianobar, dan kun je leuke avonden beleven. Dus ook van hem afscheid genomen en onze laatste nacht aan boord. Een beetje weemoedig nadat we hier zo'n leuke tijd op hebben doorgebracht!!!

Vanochtend met een taxi naar ons hotel gebracht in de wijk Recoletta. Ook tot het laatste moment alles goed georganiseerd en geregeld door de HAL. Het hotel is een Art hotel en is gelegen in een soort herenhuis uit de 19e eeuw. Kamers niet te groot, maar verder prima. Vandaag maar ns de wijk (!) verkennen. Naar het Recoletta cemetery , waar ongelooflijke grote en oude graven zijn. Mooi gelegen, de graven zijn soms complete huizen. Hier het graf van Eva Peron bezocht (Evita). Daarna doorgelopen naar het teatro Colon, wat we wilden bezoeken. Een van de mooiste gebouwen van BA, voor muziek, opera en ballet. Je kijkt je ogen uit van alle marmer, bladgoud en luxe balkons, die vooral natuurlijk voor de rijken waren (en voor de president en de burgemeester). Helemaal bovenin mocht ook het gepeupel staan. En voor weduwen hadden ze een plaats onderin en met tralies. Treurig.
Terug in ons hotel en zometeen nog wat eten hier in de buurt.
Als je de 1e keer in een stad komt, loop je veel te veel. Je kunt de afstanden nog niet zo goed. Morgen gaan we dus echt de hop on hop of bus pakken en laten ons rondrijden. We hebben in ieder geval nog 1 Tour geboekt, op maandag naar de Gauchos op de pampa's. Verder staat nog op het lijstje om de markt in San Telmo te bezoeken en een tango avond. Alhoewel we al heel veel tango optredens gezien hebben op de boot en zelfs..... De les gevolgd hebben (ja, alleen er naar gekeken...).

1. Nettie en Marcel:
    22 maart 2019
    Ja, die waarschuwing voor criminelen is terecht. Mijn beurs werd gerold in het gebied van de oude haven, vlakbij jullie wijk. Toeval of niet: gisteravond de musical Evita gezien in Heerlen. Overigens waren er toen in BA ook demonstraties, uiteenlopend van Falkland veteranen op het Mayo plein tot arme inheemse burgers. De nieuwe haven heeft moderne architectuur, ook mooi om te zien. Veel plezier bij de tango avond, best de moeite waard bij een goed glas Argentijnse wijn!
  2. Myrna Vossen:
    22 maart 2019
    Hopelijk gaat ook deze stad jullie goed bevallen! X
  3. Sonja:
    22 maart 2019
    Inderdaad wel heel toevallig dat we de musical Evita donderdag de 21e hebben bezocht en dat jullie het graf van Eva hebben bezocht. Is wel bijzonder om thuis te komen, nog onder de indruk van het verhaal en de muziek en dan een apje met foto van het bezochte graf te krijgen. Geniet de dagen in BA! Groetjes Sonja
  4. Hanneke:
    23 maart 2019
    Maarten zal vast ‘Don’t cry for me Argentina’ hebben gezongen, zonder twijfel! ☺️ Geniet geniet!!