Chileense kusten

13 maart 2019 - Punta Arenas, Chili

Dinsdag 12 maart
Al 2 dagen op zee en we vervelen ons geen moment. Het uitzicht is werkelijk fantastisch hier. Door het Darwin kanaal, sarmiento kanaal, naar de straat van Maghellaen. Morgen woensdag in Punta Arena's, de meest zuidelijke stad van Chili.
Vanochtend langs de Amalia gletscher gevaren en prachtige foto's kunnen maken. Het weer is droog, zonnig en zo'n 12 graden. Soms wat bewolking want het verandert snel hier. De kapitein noemde het uitzonderlijk weer. Meestal wind en regen hier. Het landschap lijkt op Alaska, alsof het werelddeel gespiegeld is van Noord naar Zuid. Alleen meer eilandjes hier (fjorden). Tot nu toe nog weinig dieren, zelfs geen vogels.

Er zijn mensen die kritisch zeggen: een cruise is niks voor mij. Wel ik zou zeggen: dan zou je dit toch echt ns een keer moeten doen......
En wat vooral mij opvalt in deze 2 zeedagen, je krijgt nergens meer meer rust dan hier. Niemand kan je bellen, appen of anderszins je bereiken. Je moet helemaal NIETS. En dat soort rust heb je in feite zelden. Daarbij kun je kiezen: zwemmen, fitness, yogaclass volgen, lezingen, lessen, entertainment voor ieder wat wils. Of gewoon rustig lezen in het crowds nest, aan het achterdek met n deken en naar het prachtige landschap kijkend. Keuze uit dineren in de pinnacle grill, de prachtige dinnerzaal, of gewoon taco's eten aan het zwembad. Er zijn kookworkshops, wijnproeverijen en digitaal workshops. Ik heb de cursus OneNote gevolgd, wilde ik,altijd nog ns doen. Vandaag ook een lezing gevolgd van n Amerikaanse professor over de politiek en economie van Chili onder Pinochet. Geeft ze ook nog over Argentinië. Je ontmoet mensen vanuit allerlei landen. Spraken met veel Engelsen en begrijpen nu beter waarom ze voor de Brexit zijn.
En dan als laatste; je komt op plaatsen die via land bijna niet te bereiken zijn.
Ik weet natuurlijk niet of alle cruises van deze kwaliteit zijn. Heb tot nog toe alleen nog maar ervaring met de HAL, maar wat mij betreft blijft dat ook zo.
Het is niet mijn bedoeling om wie dan ook te overtuigen; voor mij zijn dit in ieder geval ' Lifetime experiences ' die ik voor geen goud had willen missen.
Kortom, na het drukke programma in Santiago is dit vakantie vieren en genieten!!! De moeilijkste keuze van vandaag: waar ga ik vanavond eten ?!?!

Ps. Leen en Net, ik schrijf dit uitkijkend over de zee met n glaasje Prosecco. (Want het is 5 uur, dus....). Mensen uit London naast mij vroegen wat ik dronk en vertelde hen dus dat ik dit drink als ik op vakantie ben met m'n zussen.... Misschien hier n nieuwe traditie geïntroduceerd !

1. Peter Porters:
    14 maart 2019
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Houden zo en gezond weer retour!

Groetjes.
  2. Myrna Vossen:
    14 maart 2019
    Heerlijk, super relaxed! Lijkt me prachtig, zo op zee, lekker weer (niet te warm - en die storm hebben we hier...) en genoeg te doen of eens even niet te doen. X