Santiago de Chili

3 maart 2019 - Santiago, Chili

Zondag 2 maart. Wat n heerlijke dag vandaag. Gisteren, zaterdag, al 1e verkenning van Santiago gaan doen. Achter ons heten ligt n leuk straatje met allerlei leuke restaurantjes, straatkraampjes en kleine winkeltjes. Wat gegeten in een klein Chileens restaurantje (buiten ....) . Ze hebben hier heerlijke fruitdrankjes: Natural juices. Van allerlei soorten fruit, meloen, mango, ananas etc. Heerlijk! Daarna door naar het centrum, de Plaza de armas (wapenplaats, maar zo heet ieder plein in Chileense steden). Hier is ook het paleis waar president Salvador Allende in 1973 omkwam, toen Chili weer n dictatuur werd onder de junta van Pinochet. Aan dit plein liggen ook diverse musea en de kathedraal. Veel mensen hier, erg druk en erg warm. Maar heel veel mensen liepen naar de richting van de rivier Mapucho, door n winkelstraat met ketenwinkels en heel veel kraampjes met spul uit China . Dit is ook wel de volkse buurt van Santiago en dat was goed te zien. We liepen met de stroom mee, over de rivier en kwamen Bij de mercado central. De overdekte markthal waar alle verse waar te verkrijgen is, fruit, bloemen , vlees etc. Heel kleurrijk! Bovenin de mercado zijn allerlei eettentjes waar je goed en goedkoop chileens kunt eten. We hadden nog niet echt honger maar wel nog n lekkere mango juice meegenomen en weer terug geslenterd naar het hotel. Toch redelijk moe zijn we s avonds nog wat gaan eten achter ons hotel in het straatje en genoten van de levendigheid en de straatmuzikanten. Je kreeg hier trouwens n heerlijk glas wijn (Leen en Net) : eerst wordt het glas Helemaal vol met ijs omgespoeld, en dan de wijn erin. Heerlijk koel!!! Door de warmte en moeheid van de reis om 9 uur volledig gesloopt naar bed gegaan.

Zondagochtend al om 5 uur wakker. Natuurlijk, het tijdsverschil !!! Tegen half 8 gaan ontbijten. Heerlijk ontbijt met Chileense koffie, veel fruit, en alle rest wat je maar kunt denken. Dan kun je er even tegen. Vandaag op de planning naar de cerro San Cristobal te gaan. Zo'n 869 m hoge heuvel midden in Santiago. Rustig gewandeld erheen door de wijk Bella Vista, weer n heel ander stuk van Santiago, een Bohemien wijk, heel kleurrijk met heel veel muurschilderingen en horeca. We begonnen met een beetje heiig weer. Lekkere temperatuur, maar nog niet dat de zon echt doorkwam. Langs het huis gelopen van Pablo Neruda, Nobelprijswinnaar en iemand waar de Chilenen heel trots op zijn. Hoe kom je een 869 m berg op?? Te voet kan, maar is toch wel n uitdaging. Dan heb je de mogelijkheid om met de funicular te gaan. Een kabelspoor waar een treintje rechtop tegen de berg op gaat. Kaartjes gekocht tot de top en vol moed in dat treintje gestapt !!??!! Halverwege kon ik het echter niet meer aan en ben op de grond gaan zitten in het treintje... Lieve hemel wat is dat hoog en heel Santiago ligt aan je voeten. Boven aangekomen en na dat de hartslag weer tot rust was, het beeld gefotografeerd van de immaculada concepcion. Een spierwit Mariabeeld op de top van de berg, wat overal in Santiago te zien is. Zo ongeveer als het christus beeld in RIO. Er was ook n mooi kapelletje van san cristobal. Is dus St. Kristoffel, patroon van de reizigers. Dus hier maar even gebeden dat ik weer heelhuids van die berg af mocht komen. Maar ook hier wat n levendigheid op n zondag in Santiago. Veel fietsers, joggers, skateborders die de berg bezoeken en iets drinken en van het uitzicht genieten. Als je even Gewend bent, is het ook schitterend Uitzicht. De 2e hoogste toren van het zuidelijk halfrond zie je en heel Santiago daaromheen. Nog n lekker drankje gedaan, wel vreemd. Abrikozensap met n soort muesli in en een hele abrikoos. En daarna de berg af gaan lopen. Ja, je kon ook met de teleferico (kabelbaan) en daar was ons kaartje ook geldig voor. Maar ik ging daar voor geen geld in.... Dus samen met de fietsers en alle anderen langzaam afgedaald. Het viel mee en was n heerlijke wandeling. Overal veel bomen, vooral eucalyptus. Stopplekken met mooie uitzichten en Maarten heeft natuurlijk enorm veel foto's gemaakt. Onderweg nog n prachtig zwembad tegengekomen, een botanische tuin, Japanse tuin en burchten. Heerlijk om zo de tijd te nemen en geen plannen en doelen te hebben. Hoe mindfull kun je zijn?? Uiteindelijk tegen 4 uur onder aan de helling uitgekomen. Van hieruit naar het hotel was het nog zo'n 5 km, dus we besloten om nu maar eens de metro van Santiago uit te gaan proberen. Ook n aanrader! Duidelijk, schoon en niet duur. Onderweg naar de metro door weer n andere wijk Providencia. Meer de zakenwijk. Hoogbouw en sjieke huizen, maar veel net als in zuid Afrika, met grote omheiningen. De rivier wordt n beetje ons oriëntatie punt en net aan de overkant in een zeer boomrijke laan, zagen we zo'n leuk restaurantje, daar moest je even stoppen. Was Peruaans en weer zeer speciaal gegeten. Ceviche, n rauwe vissoort, gemarineerd in lemon en dan met veel koriander. Heerlijk. Ondertussen toch weer heel zonnig en zo'n 30 graden geworden. Nu even rusten in het hotel.

Morgenochtend worden we om 8 uur bij het hotel opgehaald en gaan we naar..... De Undurraga wijnlanden. Ja, als je nog ns bij AH bent en ziet deze wijnen: wij gaan ze direct daar proeven. Krijgen en rondleiding en proeverij (hopelijk niet al om 9 uur s ochtends...)

1. Hanneke van der Rijt:
    4 maart 2019
    Wat een mooi verslag en dat al na 1 dag, dat belooft wat! En heerlijke smoothies als rode draad 😁. Geniet van de wijntjes! 🍷
  2. Nettie en Marcel:
    4 maart 2019
    Prachtig verhaal Yvonne,met angst op je gezicht naar boven, gelukkig ging de afdaling beter.Door jou verhaal en de foto`s reizen we een stukje mee.Groeten, veel reisgenot ook voor Maarten.
  3. Myrna Vossen:
    4 maart 2019
    Ja, dat had ik je ook kunnen vertellen, dat dat niet goed zou gaan in dat treintje omhoog... ;-) Maar zo'n wandeling terug omlaag is dan toch de moeite waard.

(Vannacht trouwens gedroomd dat ik ook al die drankjes kon meeproeven - echt idioot... Maar die met mango was lekker inderdaad ;-))

X