Op zee

13 maart 2019 - Punta Arenas, Chili

Zaterdag 9 maart
Alles heel soepel verlopen gisteren en direct nadat de taxi ons had afgezet, konden we al aan boord van de Zaandam. San Antonio is geen bijzondere plaats, dus we zijn blij dat we hier niet eerder heen zijn gegaan.
Alles is zeer herkenbaar aan boord. Alhoewel deze boot kleiner is dan de Noordam (waar we mee naar Alaska zijn geweest), is er toch enorm veel overeenkomst. En we voelen ons dan ook direct thuis hier aan boord. Even tot rust komen en vakantie vieren. Nog lekker zonnig (nog even van profiteren) en op het buitendek genoten van een cocktail bij vertrek (om 5 uur) en de verplichte veiligheidsoefening.
Omdat we de komende 2 dagen op zee zijn, een beetje vertellen over de cruise.
De Holland Amerikalijn heeft een Nederlandse bemanning. Alles is keurig onderhouden, kwaliteit boven overdreven luxe. Er is voor iedereen wel wat bij. Van n bibliotheek tot een casino, lezingen, live cooking, zwembaden en entertainment, als je dat wilt. Rustige plekjes om te lezen. Mijn voorkeur is het crowds nest, helemaal boven voorin, met veel glas en lekkere relax stoelen. Kun je kijken of je walvissen of dolfijnen kunt spotten. Kortom een wereld op zich, met vriendelijke mensen die op vakantie zijn en je kunt zelf bepalen of je wilt socializen of gewoon op je zelf wilt zijn.

De Nederlandse) kapitein vertelde dat er in het begin wat veel wind en golven konden zijn. We varen dan ook op de volle zee. Een groot deel van de cruise zal ook door de Chileense fjorden gaan, en dat is toch wat rustiger. En inderdaad, je voelt wel degelijk de deining, alsof je iedere keer misstapt. Je wankelt met slappe benen alsof je wat veel gedronken hebt (en dat is echt niet zo).
Nog even langs de pianobar waar mooi gespeeld werd en daarna omkleden voor diner. Je kunt gewoon buffet eten, maar wij gaan altijd naar het restaurant. Je wacht daar rustig totdat je naar je plaats wordt gebracht en gaat a la carte dineren. Wij hebben open Seat, dus je kunt kiezen om een tafeltje voor 2, maar wij vinden het ook leuk om andere mensen te treffen. Dus kwamen aan een tafel met mensen uit Brazilië, Schotland en Wales. Leuke gesprekken. Ook daarna kun je kiezen uit allerlei entertainment, waaronder een show, bioscoop, rustige muziek of gewoon rustig in een hoekje gaan lezen. Maarten heeft last van de deining en moet n pilletje tegen reisziekte pakken.

Vanochtend al vroeg gaan sporten op de loopband en wat yoga gedaan. Nog steeds veel last van de deining dus de loopband gaat niet alleen vooruit, maar ook op en neer. Maarten nog steeds een beetje groggy maar we zijn toch even samen gaan ontbijten. Ik ben toch kennelijk een kreeft, want ik heb er niet zoveel last van. Ik schrijf nu mijn verslag in het crowds nest, met een deinende zee voor me. Internet is hier verkrijgbaar, maar vrij duur en alleen per dag te koop. Dus we proberen als we aan land zijn de WiFi te hebben en contact te hebben. De verslagen kunnen dus soms wat achter lopen!
Morgen (zondag) zijn we in Puerto Montt. Wil daar ook graag Puerta Varas bezoeken, aan een groot meer gelegen. Hier hebben zich vooral midden 19e eeuw Duitse kolonisten gevestigd en de huizenstijl doet denken aan het zwarte woud.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade