Montevideo, uruguay

20 maart 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Dinsdag 19 maart
Wat n prachtige dag weer en weer een interessant stukje van de wereld leren kennen!
Vanochtend al aangelegd in Montevideo. Eerst nog rustig ontbijten op de boot en dan richting stad. Alles goed aangegeven met groene strepen met voetgangers er op, hoe je moet lopen om de oude stad te bereiken. Direct bij de haven kwamen we al kraampjes tegen die... Nummerborden uit Uruguay verkochten. Dus Maarten heeft zijn verzameling weer kunnen uitbreiden .

We hadden gehoord dat je hier Free Tour on foot kon doen. Hebben we destijds ook in  New York gedaan. Het zijn lokale goed opgeleide mensen die je een goed beeld kunnen geven van geschiedenis en cultuur van het land. We liepen dus ongeveer een half uurtje door het oude centrum om in het Plaza independencia uit te komen, waar de tour startte. Onderweg al leuke straatjes en winkeltjes tegengekomen. Er is ook een Ramblas  hier langs de zee, die eindigt op n mooi zandstrand ( hebben we niet gedaan, kon je ook .... Fietsen...).

De temperatuur is alweer zo'n 23 graden maar het waait hier wel nog een beetje. Maar heerlijk weer om de zon te zien / voelen na het grijze weer van de afgelopen dagen.

Onze gids, Florencia vertelde over de geschiedenis / ontstaan van Uruguay. Heel veel wist ik niet. Het is trouwens een heel vlak land, met heel veel.... Koeien. Hier op het Plaza independencia  staat een groot standbeeld en mausoleum van José Artigas, de nationale held en ' bevrijder' van Uruguay. Mooie architectuur, veelal door Italiaanse architecten hier op het plein waaronder het Palacio Salvo (raar gebouw) en het mooie teatro Solis. Hier is ook het café waar Carlos Gardel Zijn tango schreef : la cumparsita. (Alhoewel Uruguay en Argentinie over bijna alles ruzie maken, dus ook waar deze tango werd uitgevonden). Nationale sport is ... Voetbal en nog ns voetbal.... Onze Tour ging verder en liet ons een paar juweeltjes zien in deze stad. Waaronder musea, die wij anders niet gezien zouden hebben, zoals het museum van Torres García, een geweldige schilder. Op het Plaza constitution bezochten we de kathedraal. Ze vertelde dat maar 50% van Uruguay katholiek is en dat is het laagste aantal van zuid Amerika. Zij gaf aan dat de theorie is dat dit komt doordat hier kerk en staat strikt gescheiden is. Dus op scholen etc. Geen godsdiensten. Als je iets wilt met religie, moet je dat zelf regelen! Uruguay is een zeer liberaal land. Ze kennen al een aantal jaren homo huwelijk, abortus en sinds kort legalisering van cannabis. Uitzonderlijk hier in zuid Amerika, maar heel gewoon voor hier. Je ruikt trouwens regelmatig wiet hier, maar je moet je registreren om het te kopen, dus ze hebben het wel onder controle. Aan het eind van de Tour, na ongeveer 2 uur, veel wijzer en onder de indruk van deze stad, kregen we een glaasje grappa de Miel (likeur) die lekker smaakte. .
De Tour stopte aan de mercado Puerto. Een overdekte markt dus aan de haven. En hier kon je ontzettend lekker...asado eten. Ja als je hier bent moet je vlees (koe) eten van de grill (asado). Het was heerlijk en genoten van deze dag.
Wellicht ook n plek om nog eens naar terug te komen. Wij zijn er in ieder geval heel nieuwsgierig en enthousiast van geworden .

Als ik een nadeel kan noemen van deze geweldige cruise, dan is het dat we soms tijd te kort hebben, om iets uitgebreid te bezoeken. Je krijgt enkel een indruk als je maar een dag hier kunt zijn. Maar aan de andere kant, krijg je natuurlijk wel heel veel indrukken. Morgen leggen we aan in Buenos Aires. We gaan dan ook even rustig de stad verkennen en slapen dan nog 1 nacht op de boot. Vanaf donderdag verblijven we in een hotel in Buenos Aires en die stad kunnen we dan wel wat beter gaan verkennen!!

1. Myrna Vossen:
    21 maart 2019
    Ik denk dat ik maar naar Uruguay verhuis... X
  2. Hanneke:
    21 maart 2019
    Wat een genot toch iedere keer om jullie mooie avonturen te lezen en Maarten, prachtige foto’s! Geniet er nog van, want het blijft jaloersmakend! Dikke kus!!