Gauchos op,de pampa's

26 maart 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Maandag 25 maart
Wat n onvergetelijke dag weer vandaag.
Vanochtend mooi op tijd opgehaald bij ons hotel waar we met een kleine groep en onze gids Flavian op pad gingen naar estancia don silvano, gelegen zo'n anderhalf uur rijden ten noorden van Buenos Aires.
Onderweg langs het stadion gekomen van River Plate, de andere grote voetbalclub van BA en zo ver mogelijk verwijderd van Boca Juniors als maar kan. Onze gids was zelf keeper geweest en had het natuurlijk over de WK van 1978 (Nederland verloor van Argentinie), maar was een grote fan van Van Breukelen en van der Sar.

Het landschap veranderde en we kwamen in de Pampa's, een gebied wat zich uitstrekt over zuid Brazilië, urugay en noord argentinie. Met veel landbouwgrond, dus... Koeien. Aangekomen op het landgoed, mooi gelegen, kregen we eerst n traktatie van empanadas. De echte ... Niet die ze in BA verkopen . Heerlijk. Alle dranken die je maar denken kunt, wijn, cola, etc.
Daarna, naar de paarden. Eigenlijk niet eens bij nagedacht, maar opeens zaten Maarten en ik op een PAARD. Nou ja, ik had wel de kleinste (en sloomste) uitgezocht, maar toch. Die van Maarten begon meteen met zijn voorpoten te stampen en hij keek me al benepen aan. Maar we gingen op pad en we kregen er echt plezier in. Wat is er nu mooier dan daar op de pampa's te zijn, de zon schijnt en paard te rijden???
Af en toe wel een beetje hobbelig maar hoe dan ook een geweldige belevenis.
We kregen de tijd om de estancia verder te bezoeken . Ze hielden heel veel dieren en we zagen ontzettend veel roofvogels, waaronder een uil. We maakten ook nog een Tour met de paard en wagen over het landgoed.
Daarna was het tijd om mate te gaan drinken. Dit was wat we vantevoren hadden gezegd, dat we wilden proberen als we naar zuid Amerika gingen. Je zag mensen in Uruguay en argentinie over straat lopen met de ronde kopjes (soort kalabas) en de rietjes (bomba). We kregen uitgelegd wat de cultuur is en hoe mate gemaakt moet worden van de yerba theeplant. Je drinkt het samen om te socializen en je drinkt allemaal van hetzelfde (ijzeren) rietje. Het is een heel ritueel en we hebben het dus geproefd. Smaakt een beetje als rokerige groene thee.

Ondertussen roken we alweer de asado. Ja, ook dat was inbegrepen. In een grote schuur stonden tafels klaar gedekt en konden we gaan eten. Met papas frittas, vlees van de Gril, salades en zoveel wijn, of frisdrank als je wilde. Zo goed verzorgd. Ondertussen trad een groep op, met zang, gitaar en dans. Ze speelden van alle streken van Argentinie hun traditionele muziek en dans. Uiteraard ook de tango (la cumparsita). En vervolgens werden we gehaald om mee te dansen. Aangezien ik vooraan zat, was ik het eerste slachtoffer. Maar eerlijk gezegd was het ook wel ontzettend leuk. We hebben ons goed geamuseerd.
Nog wat rondgewandeld en de Gauchos aan het ' werk' gezien, waarbij de paarden wel wat harder gingen dan die van ons. Voor we terug reden naar BA kregen we nog thee met zoete versnaperingen (ja, we konden ns honger krijgen")!
Als je ooit naar argentinie gaat, ga dan ook naar een estancia en laat je uitleggen waar de traditie van de Gauchos vandaan komt, hoe ze geleefd hebben. Het is absoluut de moeite waard en natuurlijk is dit ook speciaal voor toerisme, maar je krijgt er een onvergetelijke dag in de natuur.

De laatste avond in BA. Morgenochtend koffer inpakken en tegen 12 uur gaan we naar de luchthaven.

1. Myrna Vossen:
    26 maart 2019
    Dat is zeker een onvergetelijke dag! Heerlijk, zo buiten bezig zijn en daarbij lekker eten bovendien. Mooi om de reis zo af te sluiten. X
  2. LenieV:
    26 maart 2019
    Prachtig! Wat fijn om dat alles te mogen meemaken.
    verder, een goede thuisreis en tot ziens!