In Buenos Aires

24 maart 2019

Zaterdag 23 maart
We leren de stad goed kennen.
Vrijdag naar Recoletta cemetery teruggegaan, omdat daar de opstapplaats is van de hop on hop off bus. Moesten daar nog een tijdje wachten en kwamen in gesprek met Amerikanen waarvan de man Nederlandse F16 piloten had getraind in Tucson Arizona. Bleken trouwens uiteindelijk ook op het cruiseschip Zaandam te zijn geweest . Kleine wereld.
Het is niet direct mijn ding om met de toeristenbus door een stad gereden te worden, maar ik moet zeggen, we hebben wel nu alle wijken gezien. San Telmo, Palermo en ook La Boca. In deze wijk (bij de haven) moet je niet s avonds komen. Op sommige straten ook overdag niet. Maar ze zijn bezig met een revival. Het beroemde stadion, la bombanera van voetbalclub Boca Juniors ligt hier (Maradona). Het is helemaal geel en blauw (clubkleuren) hier gekleurd. (Lijkt wel ...de Argentijnse Ikea). Het bekendste straatje hier is El Caminito, en je herkent het direct door de vele kleuren van de huizen. Het is een wijk van immigranten en veel van hun verhalen staan uitgebeeld op de beschilderde muren. Hier trouwens heerlijk asado gegeten, op een ontzettend leuk plekje. Je eigen BBQ aan tafel..
De rest van de dag verder met de bus gereden door andere wijken en zo een goed beeld gekregen van deze enorme stad met zoveel leven en geluid...

Vandaag, zaterdag zijn we naar het Evita museum geweest in de wijk Palermo. Het museum is in een mooi pand gelegen en haar levensverhaal wordt hier goed weergegeven. Alhoewel er wat meer vertalingen in het Engels mochten zijn. Het weer is heerlijk en en het is een aanrader om bij het museum te gaan lunchen. Leuk, met n binnentuin! Aan de rand van deze wijk liggen grote parken en ook de botanische tuin. Het is erg druk in de stad en ook weer demonstraties. Dus we hebben de middag doorgebracht in de botanische tuin en daar heerlijk rustig wat zitten lezen.
Gaan zometeen nog even hier in de wijk bij ons hotel wat drinken en een hapje eten...

Zondag 24 maart
Vandaag naar de zondag markt in San Telmo geweest. De bekendste, grootste antiek en kunstmarkt van BA. Wel de metro nu gepakt, want we hebben ons al wat afgelopen... Vanaf de metro naar de Plaza Dorrego gelopen. Dit plein staat vol kraampjes, maar ook alle zijstraten. Kleine winkeltjes die antiek of kunst verkopen. En niet de gebruikelijke rommelmarkt kraampjes, maar echt antiek, Bv oud speelgoed en meubels. Verder op heel veel hoeken muziek, straatmuzikanten en.... Er wordt ook hier buiten de tango gedanst uiteraard! Je kunt hier echt een tijd doorbrengen, gewoon om te kijken en even iets te drinken op een terrasje.
Je kunt van hieruit via de straatmarkt helemaal lopen naar Plaza de Mayo. Daar wilden we nog even terug, om casa rosada en de cathedraal te bezoeken.
Echter... Toen we er bijna aankwamen waren er opeens hekken en politie en moesten we omlopen om op het plein te komen. We hoorden al harde muziek en heel veel mensen. Waarom? Wel we hebben het gevraagd en naderhand opgezocht. Het is vandaag 24 maart. Dat is in argentinie een nationale herdenkingsdag: day of remembrance for truth and justice. Er mag nu eindelijk gedemonstreerd worden en herdacht worden dat er zoveel mensen onder het militaire regime zijn omgekomen. Een man vertelde ons dat het nu 43 jaar geleden was, dus in 1976 dat de militaire coup hier begon. Ongelooflijk als je ziet hoeveel mensen hiervoor op de been zijn. Hele groepen, soms met de witte hoofddoeken van de dwaze moeders.
Het is nog een recente geschiedenis van dit land, maar goed dat het nu wel aandacht krijgt en niet verzwegen wordt, zoals vorige regeringen dit nog probeerden.
Maar alles was dus wel gesloten en we zijn met de metro weer terug in onze wijk nu.
We hebben besloten om niet meer naar een tango avond te gaan. Er zijn hier zoveel leuke restaurantjes in de buurt en we hebben al heel veel tango shows gezien.
Morgen worden we opgehaald om naar de cowboys (Gauchos ) te gaan buiten Buenos Aires. En dinsdag gaan we .... Inpakken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. LenieV:
    24 maart 2019
    Het is bijna voorbij, toch is die maand weer snel gegaan.
    Voor jullie een onvergetelijke tijd.
    Ook ik vond het mooi om alles zo te kunnen volgen.
    Nog even en dan naar huis, toch ook weer goed.
    Groet.
  2. Vera:
    25 maart 2019
    Leuk om de hele reis zo mee te kunnen beleven, jullie hebben weer een onvergetelijke ervaring erbij! Geniet nog van jullie laatste dag en (alvast) een hele goede terugreis!
  3. Ellen en Peter:
    25 maart 2019
    Yvonne bedankt voor je verhalen. We hebben ze met aandacht gelezen. Montevideo en Buenos Aires waren herkenbaar. We wensen jullie een goede vlucht terug . Tot gauw