Puerto Montt

13 maart 2019 - Punta Arenas, Chili

Maandag 11 maart.
We varen vanochtend door het Darwin kanaal en zien nu aan 2 kanten land (eilandjes) de komende tijd. De Chileense fjorden. Niet zo bekend als de Noorse, maar sommigen zeggen zelfs nog mooier. En het ziet ook inderdaad schitterend uit. Eerst nog wat mistig vanochtend, maar nu weer helemaal opgeklaard !

Gisteren, zondag 10 maart, aan land gegaan in Puerto Montt. Gelegen aan de golf van Ancud. Ook hier weer geluk met het weer. Zelfs goed warm met zo'n 26 graden. Toen het schip kwam van Buenos Aires op de heenweg, konden ze hier niet aan land gaan, wegens de wind. Het schip kan niet aan de kade aanleggen, dus je gaat met tender bootjes naar de kade. We hadden hier geen Tour geboekt via de HAL. Die zijn nogal  prijzig. We gingen dus te voet aan land, maar kwamen al snel Tour aanbieders tegen. Na even onderhandelen hadden we Tour met n kleine minibus voor 1/4 van de prijs, die je vanaf de boot betaalde. De Tour bracht ons naar Puerto Varas en Frutilar.
Wat maakt dit deel van Chili zo bijzonder?
Rond 1850, na meerdere aardbevingen en vulkaanuitbarstingen werd dit deel van Chili nogal ontvolkt. Mensen trokken weg naar het noorden. De regering kwam toen met de 'wet van het land'. Als je er ging vestigen kreeg je een stuk land. Een Duitse architect zag veel mogelijkheden in dit gebied, als vestigingsgebied voor Duitsers. In Duitsland leefden veel mensen destijds in armoede onder landeigenaren. Er werd flink geworven en zo'n 600.000 Duitsers hebben uiteindelijk de weg gevonden naar Chili. En dat zie je voornamelijk hier terug. De huizen doen Duits aan (beetje Oostenrijks). Het land is keurig (grundlich) verzorgd en je krijgt er daadwerkelijk nog kaffee mit kuchen. Onze gids vertelde dat er scholen waren waar Engels en Duits les werd gegeven en die toegang gaven tot Duitse universiteiten.
Het landschap is heuvelachtig en veel bloemen (rozen) en koeien grazen er. De steden die we bezochten liggen aan een van de grootste zuid Amerikaanse meren: Lake Llanguihue. Het is onwerkelijk mooi aan dit prachtige meer met aan de horizon de besneeuwde toppen van de vulkanen Osorno en Calbuco. Veel informatie gekregen en voldoende tijd om mooie foto's te maken in dit stukje Chili. Tegen 3 uur waren we weer terug aan de kade en met ons tenderbootje weer keurig teruggebracht naar het schip. Nog kunnen zonnen aan dek bij het zwembad en rond 17 uur weer vertrokken vanuit Puerto Montt. Varen langs het eiland Chiloe. Als we tijd hadden gehad had ik dat nog graag willen bezoeken.
Na ons diner aan boord ons nog goed geamuseerd in de pianobar, met zanger / entertainer Stryker!!

Komende 2 dagen zijn zeedagen. Door het kanaal van Darwin richting de straat van Maghellaen. De volgende 2 plaatsen die we aan doen zijn Punta Arenas en Uschuaia. Van alles te doen hier aan boord. We hebben zelfs... Spaanse les. We treffen leuke mensen. Op dek 3 kun je helemaal buitenom het schip lopen. Een wandeling van 1,5 km. Dus ook voldoende buitenlucht en sporten graag in de fitness ruimte.