Nieuw Zeeland, Auckland

29 november 2023 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Donderdag 28 november
Gisteravond nog lekker gegeten in Hahei Beach (Fish and chips... buiten)... en nog gesproken met Nederlanders uit Eindhoven. Zij gingen de reis een beetje andersom maken en gingen veel op zoek naar wildlife... pinguïns, zeehonden, kiwi's etc. Zij vlogen pas 23 december terug, dus net voor kerst.
Wij verlaten Hahei, op een mooie zonnige dag en gaan dus zeker 1,5 uur terug dezelfde weg, als we gekomen zijn. Dus weer over de bergen en slingerwegen. Daarna buigen we af en eerst nog erg mooi, met steile hellingen en riviertjes, maar al heel gauw wordt het vlakker. En... eigenlijk is dit niet zo mooi. Een beetje kaal na alle mooie ruige natuur die we gezien hebben. De state highway 1 north leidt dus ook tot Auckland. Onderweg nog door enkele kleine dorpjes die wel aardig zijn. Maar als we willen stoppen, zitten we eigenlijk al op de toegangswegen naar Auckland. We stoppen langs de weg in een plaats die ...Bombay heet. Echt waar!. Nog wat geluncht en dan wel weer door over een heuse 2-baans autoweg... naar Auckland. Auckland is weliswaar niet de hoofdstad. maar wel de grootste stad van het land, met 1,2 mij inwoners. Het is vooral het economische centrum van het land en dat zie je. Bedrijvigheid alom. In Wellington (de hoofdstad) kunnen niet eens internationale grotere vliegtuigen landen, door de ligging. Maar hier is ruimte en ook veel water. Het lijkt een beetje op Sydney, maar we merken al gauw, dat het lang niet de gezelligheid / karakter van Sydney heeft.
Ons hotel (Ohtel Auckland) is weer mooi gelegen, vlakbij de haven. We hebben een erg mooie kamer, met uitzicht over de skyline van Auckland enerzijds en de haven aan de andere kant. Auckland heeft zich vooral geprofileerd door zeilwedstrijden en de havengebieden zijn dan ook enorm opgeknapt. Wel leuk met heel veel horeca! Grote cruiseboten leggen hier aan (zien we vanuit ons hotel) en het is enorm levendig.
We gaan een wandeling doen, die in ons boek stond en dan zien we ook de diversiteit in Auckland. Queenstreet is de winkelstraat (met Prada, Gucci etc) en alle rijkdom. Maar ga je 2 straten verder zie je armoede en daklozen. Hier is ook een asielprobleem en ook veel Maori's die aan de onderkant van de maatschappij leven. Ze wonen ook in bepaalde wijken, waar je beter niet kunt komen.
We lopen weert terug naar het havengebied en vinden een heel leuk klein restaurantje aan het water, waar ze oesters serveren. Leuk klaargemaakt als je zit aan de bar. Lekker gegeten en weer teruggewandeld naar het hotel. Morgen de stad en omgeving wat verder verkennen.

Woensdag 29 november
Onze laatste hele dag in Nieuw Zeeland! We hebben de tijd en kunnen tot 11 uur ontbijten hier in het hotel (inbegrepen). Daarna eens rustig op pad gegaan naar de ferry terminal. We willen naar Devonport, aan de overkant van de city, met de ferry. Niet duur en je ziet op deze manier ook iets van de haven en van de waterkant van Auckland. Devonport heeft een victoriaans karakter dorps karakter behouden. Lage huizen, een winkelstraat met veel victoriaanse gebouwen en een heuvel (Mount Victoria) van waar je een heel mooi uitzicht hebt over Auckland en zijn omgeving. Het weer is goed, een lekkere temperatuur van zo'n 20 graden. We komen een geweldig leuk boekzaakje tegen in de winkelstraat (Myrna!) en lopen dan langzaam de berg op. Je hebt inderdaad prachtige uitzichten, aan alle kanten zee... Maarten heeft nog mooie foto's kunnen maken. Langs de waterkant teruggelopen, nog iets gedronken en en daarna weer de ferry teruggepakt. Die gaat trouwens om het half uur en doet er maar 10 minuten over, maar toch leuk om te doen!
Nog even door de winkelstraten en daarna al naar ons restaurantje waar we gereserveerd hadden: Hello beasty aan de haven. Had ontzettend goede reviews en het eten was ook echt uit de kunst. Een beetje Japanse invloed, en het is iedere avond volgeboekt.
Terug in het hotel, langzaam de koffer reorganiseren voor de terugreis. Morgenmiddag om 16 uur naar de luchthaven. Na het ontbijt hier willen we ws. nog de botanische tuinen bezoeken en nog lunchen hier. We vliegen om 19.45 plaatselijke tijd van Auckland naar Houston, zo'n 13 uur vliegen. Daarna Houston naar Amsterdam, nog zo'n 8,5 uur vliegen. Uiteindelijk zijn we even na 8 uur als het goed is Nederlandse tijd, in Amsterdam.

Zal morgen op de luchthaven (in de lounge.... ) nog de laatste keer een blog schrijven...