Nieuw Zeeland, Roturua

25 november 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Donderdag 23 november
Vandaag komen bij ons de uitslagen binnen van de verkiezingen in Nederland. Wat een verschil, dit hadden we nooit gedacht!
Maar ja, dat is democratie. Wij trekken weer verder, uit het national park van Tongariro, naar Roturua, gelegen aan het meer van Rotorua, een route van zo'n 186  km.De route gaat langs lake Taupo, ook een schitterend groot meer, met op de achtergrond steeds de 3 vulkanen van het national park. Veel buitenactiviteiten hier, veel hiken en mountainbiken langs het meer.
De route volgt de state highway, dus altijd wel goede wegen.
Omdat we maar 2,5 uur hoeven te rijden hebben we iets noordelijk van lake Taupo een stop ingepland, bij de watervallen van Huka. Het is daar al druk maar ook weer een prachtig natuurverschijnsel. Het water komt met grote snelheid langs de rotswanden af en is helderblauw van kleur. Je kunt er niet met bootjes af.. en zelfs forel en aal kan niet tegen die sterkte stroming op!. Het begint trouwens ook goed warm te worden, al zo'n 24 graden !
Aan de overkant van de grote weg liggen de craters of the moon, een geologisch gebied met activiteit van geisers. Je ruikt het ook al (sulfer) als je er aan komt. Je kunt een wandeling van ongeveer 40 minuten maken door de krater, waar je meerdere geisers ziet en borrelende modderpoelletjes. Toch wel indrukwekkend, hoe de vulkanen en de onderaardse activiteit, dit aan de oppervlakte brengen.
Daarna doorgereden naar Roturua door een glooiend landschap. De weg is wel wat drukker hier (er is maar 1 weg) en ook vrachtverkeer, vaak grote vrachtauto's met veel boomstammen erop. Bovendien zijn er al de hele weg in NZ veel wegwerkzaamheden! Dan kan maar van 1 kant het verkeer er door en dat houdt wel op. Wel leuk, de mannetjes die je doorlaten (met een bordje GO of STOP) zwaaien altijd vriendelijk naar je!
Aangekomen in ons mooie resort het Wai Ora Lakeside Spa Resort, kunnen we al in onze kamer. Erg mooi, schoon en goed gelegen aan het meer. Er is ook wellness, o.a. zwembaden, jacuzzi's en je kunt massages laten doen. Heerlijk even in de jacuzzi gezeten en gelezen aan het zwembad. Daarna terug naar Roturua, om te gaan eten. Leuk plaatsje, levendig, met een straat waar allerlei eetgelegenheden zijn. Heerlijk shared dinner gegeten bij Atticus Finch en nog langs het meer gewandeld.
Dit is ook fijn en voelt als echt vakantie!!

Vrijdag 24 november
Vandaag weer zo'n dag dat we niet verder hoeven en zelf kunnen bepalen hoe laat we opstaan, en / of op pad gaan. Lekker buiten koffie gedronken, met zicht op Lake Roturua. Aardige bediening hier in het hotel, die toast voor mij ging maken. Het restaurant is hier tijdelijk gesloten en ze proberen dit een beetje te compenseren.
We besluiten vandaag naar Waiotapu Thermal wonderland te gaan. Ongeveer 25 minuten rijden hiervandaan. Het is een uniek landschap door duizenden jaren vulkanische activiteit. De kleuren zijn ronduit schitterend, rood, geel, groen en altijd hete dampen. Modderpoelen en borrelende poelen met gifgroen water. Je kijkt je ogen uit. Er zijn wandelroutes door het park, die ook omhoog en omlaag gaan, waardoor je steeds nieuwe kijk krijgt op het natuur gebeuren. We vinden het beiden een van de wonderlijkste dingen die we gezien hebben op deze reis. De moeite waard.
Jammer was, dat het al eerder begon te regenen dan voorspeld. Eerst nog even geschuild (met leuke mensen uit Luxemburg), daarna kwam de zon weer door. Maar aan het einde begon het toch harder te regenen en kwamen we nat terug bij de auto.
Hier op het Noorder eiland kom je veel meer tegen van de Maori geschiedenis en cultuur. Al is het alleen al de onuitspreekbare plaatsnamen (!). Je kunt hier ook Maori dorpen bezoeken, maar dat leek ons wat erg toeristisch. Bovendien hebben we vanavond hier een boeking gedaan om een hangi dinner te gaan doen; een traditioneel in de grond gekookt diner. Zal ook wel toeristisch zijn, maar wilden we toch een keertje meemaken.

Het Mitai Maori village is net buiten Roturua gelegen. Je rijdt een stukje van de weg af en het lijkt alsof je in een andere wereld terecht komt. Regenwoud, origineel stuk bos van Nieuw Zeeland (nog maar 5% over, en een stukje ervan ligt hier).
We kregen bij eenkomst een tafel aangewezen in een zaal met meerdere tafels. Wij zaten bij tafel 6 en maakten kennis met de anderen aan de tafel. O.a 2 meisjes uit Duitsland die au pair in Auckland werkten (en die nu hier een weekendje weg waren). En.. 2 meiden uit Venlo (!). Zij maakten een trip door Nieuw Zeeland en Azië van 6 maanden. Ze hadden familie in Auckland en gingen van daaruit verder door NZ trekken. Toen de grote Maori man kwam en ging vertellen (zonder microfoon) was het meteen doodstil. Hij legde uit wat er ging gebeuren die avond. Wandeling door rainforrest naar de rivier, optreden van de Maori's (zij spreken het trouwens uit als Mauries), weer terug om te eten wat gekookt is in de grond op warme rivierstenen. En daarna... konden we nog terug het regenwoud in om de gloeiwormen te zien!!! Wat willen we nog meer !
We hebben de hele avond genoten. Het regende nog toen we naar de rivier liepen maar je vergat het al gauw, toen de Maori's met de kano's kwamen aanvaren. Ik vond zelf het optreden, met o.a. de haka ook erg mooi. Veel zingen / eigen dansen etc. Maar het eten was daarna ook erg goed. Vlees, kip, vis, rijst, zoete aardappel, en het smaakte allemaal een beetje gerookt. Erg lekker. Ook het toetjesbuffet. Je kon daarna nog vragen stellen aan de grote Maori man en wat ik erg mooi vond, was hoe hij goed kon verwoorden wat voor hen speciaal was, hoe ze hun tradities in stand wilden houden (ook in deze moderne wereld) en met hoeveel respect ze omgingen met o.a. de natuur en de medemens. Toch wel wat onder de indruk hiervan.
Tenslotte (misschien speciaal voor Maarten nog een keer) nog een wandeling door het regenwoud waar we toch echt de gloeiwormpjes hebben gezien!!! Pas tegen 10 uur weer terug op de kamer maar we vonden het een zeer geslaagde dag. Roturua is zeker de moeite waard om te bezoeken op het Noordereiland.

Morgen door naar de oostkust, de Coromandel, een soort schiereiland. We verblijven daar in het Hahei beach resort waar we een cabin hebben. Het is meer een grote camping pal aan de kust gelegen. Dus... duimen voor goed weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl