Nieuw Zeeland, Coramandel Hahei beach

27 november 2023 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 25 november
Aangekomen in Hahei beach resort, een klein plaatsje aan de oostkust van de Coromandel peninsula. Het was vanuit Roturua ruim 200 km, maar je ging er weer minstens 3,5 uur over doen. Dus dan weet je dat je altijd door bergen gaat (altijd!) en dat de weg vaak erg bochtig en slingerend is (waar dan wel weer een bord staat dat je 100 km mag rijden, je kunt nog geen 35 rijden daar). Het weer is nog een beetje grijs, maar je voelt wel dat de zon weer door gaat komen. Het weer is ook geen peil op te trekken hier. En de weer app kun je beter ook maar hier vergeten. Het kan opeens zo omslaan. Vandaag is er dan ook weer een stevige wind erbij.
Onze cabine ligt op een camping, waar ook campers en tenten kunnen staan. Maar alles heel ruim, en heel veel groen / bomen, je hebt van niemand last. Er is een kleine winkel en een paar eetgelegenheden (Pizza o.a.) en veel speelruimte voor kinderen. We hebben een 'porch' dus zitten nu buiten op de veranda en bekijken het levendige hier. NZ-landers gaan vaak voor de weekenden naar dit soort plekken, al moeten ze soms 2 uur rijden daarvoor (vertelde Angelique). Dus mensen hier kunnen wel eens vanuit Auckland komen om hier het weekend door te brengen.
Na een lekkere strandwandeling is Maarten gaan koken (ja, we moeten nu eindelijk die groenten eens opmaken). Nog een drankje gedaan bij het centrum en dan weer op tijd naar bed. Moe van ..... ja waarschijnlijk alle indrukken...

Zondag 26 november
We worden wakker van het stralende weer, of zoals ze het hier zeggen: Wake up to the song of the Tui. Sleep to the hush of the waves! Wat wil je nog meer. Opstaan en buiten op het terras je koffie drinken. Het is stralend blauw en wordt al langzaam warm. Het zou de komende dagen zo blijven... dus laten we hopen. Het is ook fijn om even tot rust te komen op een bijzonder mooie plek. Een klein stukje naar rechts en we staan aan de zee, met best wel golven. Ze surfen hier dus ook.
Er zijn nog een paar dingen die we hier in de buurt willen doen. een, is een wandeling naar Cathedral Cove (google maar ns) via een kustpad. Ongeveer 1 uur wandelen tot daar. Verder willen we nog de hot beaches bezoeken. Als het eb is, kun je daar graven en komen de warm water bronnen omhoog, waar je in kunt baden.
Helaas, is de weg, het kustpad, naar Cathedral Cove is niet begaanbaar, komen we achter als we aan de wandeling willen beginnen. Er is hier begin dit jaar een cycloon geweest, daardoor is de weg onbegaanbaar geworden. Maarten loopt nog een stuk op het pad, maar ik loop terug naar het dorp en bekijk de winkeltjes daar. Ook de weg naar Auckland SH 25A, is onbegaanbaar en we moeten dinsdag een heel stuk terug rijden, om uiteindelijk naar Auckland af te kunnen buigen. In een lokaal krantje lazen we dat de mensen hier aan de oostkust ook helemaal niet blij mee zijn. Na Covid nu al een jaar een belangrijke toegangsweg (en er is er vaak maar 1) afgesloten. Ondernemingen moeten sluiten en je ziet ook nog veel horeca gesloten. Ze hopen dat het met kerst, als het seizoen hier begint, weer wat zal aantrekken.
Vanmiddag naar Hot water beach gegaan, dat ligt hier een klein stukje vandaan, zo'n 10 km. We hadden gekeken bij de receptie en om half 7 PM zou het eb zijn. Zo'n 2 uur vantevoren kun je dan al de warme potholes zien borrelen. Dus wij al tegen 4 uur erheen gereden. Het was nog redelijk druk (zondag) maar je zag toch al veel mensen vertrekken. Gek (!). En de zee bleef maar dichterbij komen. Hm waarschijnlijk toch niet zo goed gekeken dan ?? Het was wel heerlijk om in die zee te gaan en in de best hoge golven. Een echte stranddag, dat wel... maar geen potholes. Nog eens een keer zelf opgezocht op Google: morgenmiddag half 2 zou het weer eb zijn. Dan nog maar een nieuwe poging!
Teruggekomen bij de cabine nog even naar 'onze' zee gewandeld en daarna heeft Maarten gekookt. Bij de plaatselijke supermarkt nog wat (vrijlopende) kip gekocht en samen met asperges en courgette, dat op de BBQ hier klaargemaakt. Rijst en linzen erbij, komkommer met feta... en we hadden een heerlijke maaltijd!

Maandag 27 november
Alweer een stralend blauwe lucht, al waait het vandaag iets meer. De camping is een stuk rustiger, nu het weekend voorbij is. Toch zijn er nog steeds mensen met kinderen hier. Om 12 uur richting Hot water beach en ja hoor: nu zagen we al mensen graven!. Sommige behoorlijke kuilen, zoals de Duitsers aan het Noordzee strand. Als je erheen liep en je blijft even staan, voel je de warmte omhoog komen. Soms zelfs kokend borrelend water. Een heel raar verschijnsel! Maarten en ik zijn niet gaan graven, maar het was wel erg leuk om de bedrijvigheid te zien van de andere mensen!. Het wordt trouwens weer best warm. Ook al geeft de temperatuur maar 21 graden aan, het voelt alsof de zon veel warmer is. Dus na een tijdje toch een beetje de schaduw opzoeken.
Er waren nog mensen aan surfen en opeens... zag je staartvinnen tussen de surfers. Ik dacht nog even (Mark (!).... maar al gauw zag je dat het dolfijnen waren. Zo leuk: het was net alsof ze de surfers na gingen doen en ook probeerden de golf te pakken. Ze kwamen bijna tot aan de kust. Ze bleven springen tussen de surfers en zwemmers door en trokken toen weer langzaam iets verder in de baai. Ik vond dit eigenlijk nog leuker dan de potholes!
Nu weer terug bij de cabin en nog even wat administratie bijwerken, boeken downloaden etc. vanaf de veranda buiten.
Straks even kijken wat open is hier (waarschijnlijk pizza) om te gaan eten. Het is bijna onwerkelijk dat we volgende week al in de kou zitten en het al vroeg donker is. Dat mis ik eerlijk gezegd niet!

Morgen door naar Auckland. Omdat we om moeten rijden zal het weer zo'n 235 km zijn en gaan we er 3,5 uur over doen. Morgenavond ook de auto inleveren die ons al zover gebracht heeft!