Nieuw Zeeland, Tongariro National Park

22 november 2023 - National Park, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 21 november
Vanochtend het nog steeds natte en grijze Castlepoint verlaten. Zo jammer, als het weer hier goed was geweest, was het echt schitterend hier. Ondanks het weer, zie je hoe mooi en groot en uitgestrekt dit land is. Vrijwel nooit vlak, altijd heuvels, of bergen. En groen, groen, groen. Wat een ruimte heb je hier nog, ongelooflijk. Vandaag toch wel weer een lange route, ook al omdat we een uur terug moeten rijden naar Masterton. In totaal zo'n 350 km, waar je 5 uur over gaat doen.
We moeten trouwens nog even terug naar ons motel South Park in Masterton want... we hebben gisteren vergeten onze spullen uit de koelkast te pakken.... We hebben gebeld met Pat, de host van South park en zij heeft voor ons de melk, kaas, groente en ... wijn bewaard. Gelukkig ! Van daaruit weer op weg door het wondermooie landschap. We rijden nu pal naar het Noorden, over de state highway. Door (piep)kleine dorpjes, en de weg is vrijwel nooit recht. Altijd bochtig en heuvelachtig!
Na een korte stop onderweg kwamen we tegen 3 uur aan in ons prachtig gelegen motel The park hotel Ruapehu, in het Tongariro national Park. In de verte zien we de vulkaan met de besneeuwde hellingen.
In het hotel hier is het best druk. We hebben een mooie kamer, met een verdieping (4 persoons), dus Maarten kan vannacht boven slapen! Er is een leuke bar en restaurant met een open haard. En buiten zijn hot tubs.
Veel mensen komen hier voor activiteiten in het park. In de winter skiën, en nu meer mountainbiken en wandelen. Heel bekend hier is de Tongariro Alpine crossing. Een hike van 19,4 km, langs de kraters van de vulkaan, de bergmeren en de uitzichten. Na de 2 rustdagen, willen we deze hike wel gaan doen. Je wordt met een shuttle gebracht naar het begin, dan ga je omhoog en langs de meren daal je weer af. Het zal pittig worden, maar je kunt er uren over doen en het weer zou redelijk zijn morgen. Aan het einde is er dan weer een shuttle die je terug brengt naar het hotel.

In de avond nog heerlijk gegeten hier in het hotel. Het is wel drukker hier; zelfs 2 bussen met reizigers. Er werkt hier een jong Nederlands stel dat hier 6 maanden in NZ~ werkt / verblijft. Daarna willen ze nog naar Azië etc. om pas in 2026 weer terug naar Nederland te gaan. !
Na een kleine wandeling hier door het dorp met altijd de vulkaan op de achtergrond, op tijd naar bed gegaan. Morgen vroeg op, hier ontbijten en dan met de shuttle om 8 uur naar de start van de wandeling!

woensdag 22 november
Gek, vandaag is het hier al de dag van de verkiezingen, terwijl het bij jullie nog steeds dinsdagavond is!
Op tijd opgehaald door een shuttlebusje zijn we naar de start gebracht, zo'n 15 km hier vandaan midden in het park. TongariroNP heeft de 3 hoogste vulkanen van het land, o.a. de vulkaan Mt Ngauruhoe die is in de film van Lord of the Rings Mount Doom... En in dit vulkaanlandschap waan je je ook een beetje in een andere wereld. Het is ook een gebied / land van de Maori's en er is in het verleden flink strijd geleverd met de Engelsen.
Het is warm vandaag, zonnig en onze chauffeur zei dat het weer vandaag 300% beter was dan gisteren en de vorige dagen. Daarom zijn we dus ook niet alleen op deze route. Alhoewel sommigen al in het donker vertrekken, om de zon te zien opkomen op de hoogste top.
Het is een zware tocht, niet alleen qua lente (19,4 km), je zou er zo'n 7 uur over doen. Maar vooral het hoogteverschil. In de eerste uren stijg Je van 1100 naar 1800 m (!!!). Dan loop je langs kratermeren en uiteindelijk nog een flinke afdaling van zo'n 3,5 uur naar het carpark waar de shuttlebus op afgesproken tijden je weer kan oppikken.
Maar helaas, het liep niet zoals we dit hadden gepland. Al vanaf het begin van de tocht had ik het zwaar; de warmte, het klimmen, vaak op hoge traptreden, geen lucht en duizelig. Na zo'n 7,5 km en al flink hoog vroegen we aan mensen die terugliepen of het nog ver was naar de top (want die zie je niet door allerlei bochten die de route maakt). Het was nog eens 2x zo'n klim, als we al gemaakt hadden. Toen besloten om terug te gaan. Ik vond het ontzettend jammer voor Maarten, maar deze toch was echt te zwaar vandaag voor mij!
Teruglopen naar beneden is trouwens ook nog een uitdaging, en uiteindelijk toch ook 15 km gelopen. Onderweg nog even gebeld met de shuttlebus, zodat deze ons weer aan de start kon oppikken. Dat ging gelukkig en uiteindelijk doodmoe weer terug in het hotel!
Nu wat lezen, verslag schrijven, eten hier vanavond en morgen door naar Roturua, waar we ook weer 2 nachten verblijven!