Nieuw Zeeland, Abel Tasman National Park

15 november 2023 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

woensdag 15 november
Vanuit onze schitterende B&B in Kaiteriteri kijken we uit vanuit ons appartement met tuin op de Tasman zee. Het verschil tussen eb en vloed is trouwens erg groot hier. Soms zie je alleen maar strand zover je kunt kijken. En daarna is dat allemaal zee geworden!
We hebben ons nu pas georiënteerd op het Abel Tasman NP en wat ons opviel / tegenviel is toch wel de prijzen. We dachten hier met de watertaxi of met kajaks iets te kunnen doen. Zodat je de mooie kustlijn van deze noordkant kunt zien. Maar de prijzen zijn echt te gek geworden. 60 euro voor een stukje met de watertaxi is toch echt absurd!

Onze B&B heeft de hele benedenverdieping van een mooie villa. Boven wonen de eigenaren en ze hebben een hond (soort schnautzer): Sally. En Sally had op een gegeven moment ontdekt dat ze een balletje naar beneden kon gooien en dat wij dat weer terug gooiden (!).
Dus dat bleef ze uiteraard doen en als we niet snel genoeg terug gooiden, blafte ze wel even. Toen we terug kwamen van de wandeling, lag het balletje uiteraard... waar wij onze auto parkeerden.
Vanochtend eerst rustig ontbeten en er van genoten dat we niet weer meteen weg moesten. Ook was het nodig om weer even de benen te strekken en een stuk te gaan wandelen. Dus we vonden een mooie wandeling vanaf Marahau, zo'n 12km hier naar het noorden. Daar start de Abel Tasman coastal walk, een meerdaagse wandelroute met overnachtingen in hutten.
Ik vond het trouwens een verschrikkelijke weg met de auto er naar toe. Alleen maar slingerend omhoog en omlaag. Poeh zo zou ik niet deze hele kust willen rijden. Maar gelukkig in Marahau al gauw het coastal path gevonden en van daaruit onze wandeling gestart. Omdat we niet de hele wandeling doen, moet je uiteraard hetzelfde stuk weer terug!
Maar het was wel genieten! Je loopt constant lang de mooie kustlijn, met goudgele verlaten baaien / stranden. Je ziet overal de azuurblauwe zee, soms vanuit hoogte en soms weer vanaf de kant. Schitterend!
Ik denk dat dit wel een blijvende herinnering is. Na zo'n 4 km kwamen we bij een mooi strand, waar we even geluncht hebben (onze boterhammetjes). We schrokken opeens toen er achter ons het begon te ritselen en ... er kiwi's tevoorschijn kwamen. Ik heb er een foto van gemaakt! Kennelijk komen ze toch wel een beetje op eten af want ze vonden Maarten (en eten) reuze interessant!!
De terugweg weer genoten en omdat het zo'n afwisselend landschap is, had je niet het idee, dat je dezelfde weg liep.
Maarten had mooie foto's en video's kunnen maken, zeker ook van dat terugtrekkende water!

Na even een rustpauze in onze B&B in de namiddag nog naar het stadje Motueka gereden. We kwamen er al doorheen op de weg hier naar toe en het zag er leuk, authentiek uit. En dat is het ook. Weinig toerisme hier. Ze brouwen hier hun eigen bier (Maarten heeft het geproefd) en beginnen ook met wijn, als tegen prestatie van de Marlborough wijnen, meer naar het oosten.
Het restaurantje wat we hadden uitgezocht was helaas gesloten (open van donderdag tot zondag)!. dus we liepen nog even door de winkelstraat (alles laagbouw, een beetje zoals een stadje uit het wilde westen). Maarten moest nodig plassen, dus op een hoek bij een klein cafeetje even gevraagd of dat kon. Ik kwam in gesprek met de vrouw daar en zij bleek... van Nederlandse afkomst te zijn. Uiteindelijk zijn we daar ook blijven eten en was het een leuke gezellig plek (wat je niet van tevoren gedacht had)!

We hebben besloten om niet 3 dagen hier in Abel Tasman te blijven. We willen nog graag langs de wijnlanden en dat is toch zeker nog 3 uur rijden van hier. Bovendien is dat al op de weg naar de boot, waar we vrijdag mee naar het Noorder eiland gaan. Dus op en neer rijden daarheen heeft weinig zijn. We hebben een B&B geboekt voor 1 nacht in Blenheim en rijden daar morgen heen. Op de weg erheen komen we nog door Nelson (dat wilde ik nog graag bezoeken). We hebben dan ook wel het idee dat we hier alles gedaan hebben wat we wilden. Nogmaals het is echt schitterend maar begint een beetje.... overprized te worden !!!

We kregen nog bericht van onze boot naar het Noorder eiland,. Die vertrok zo'n 2 uur later dus we komen pas rond half 8 in de avond dan in Wellington aan. We zouden die avond bij Angelique gaan eten. Even met haar gemaild en we gaan er wel nog heen, voor een drankje en snacks. Zondag gaan we samen met hen op pad !