Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

7 november 2023 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 7 november
Eindelijk..... de hele nacht geslapen !! Gisteravond wel op tijd naar bed, want we waren goed moe van de hike. Vanochtend om 6 uur pas wakker, dus we beginnen langzaam in het tijdritme te komen van dit zuidelijk halfrond. Het ontbijt in deze B&B was weer zo gezellig! En dit is wat een B&B zo leuk maakt, denk ik. We troffen mensen uit Australie, Frankrijk en ... 1 Nederlandse dame, uit Brabant die al 47 jaar in Nieuw Zeeland woont. Ongeveer in dezelfde tijd dat John en ik ook overwogen om hier naar toe te emigreren. Zij vond het leven hier zoveel vrijer en ongedwongener; zij wilde niet meer terug (alhoewel ze nog regelmatig op vakantie ging in Ned.) Even voor 10 uur afscheid genomen van Chet en Steve, de hosts van de B&B. Nog heel veel tips gekregen en leuke verhalen, over de B&B.

Op weg naar Lake Tekapo. Nog even gestopt op de route om boodschappen te doen. Mooie supermarkt met ook hier alles wat je maar denken kunt. maar de prijzen zijn ook zoals in Ned. Soms zelfs nog wat duurder. Verder gereden op State Highway 1 (we denken dat er ook maar 1 autoweg is, dus geen highway 2 te vinden). Geen dubbelbaans autoweg, maar meer zoals de N-wegen in Frankrijk; soms 2-baans, dan weer even 4-baans om in te halen. Ook kom je door dorpjes, waar weer 50 km mag worden gereden.
Na ongeveer 1 uur rijden door een redelijk vlak, maar mooi landschap gestopt in Geraldine, een klein stadje ongeveer halverwege de route naar Lake Tekapo. Een leuk plaatsje met enkele historische gebouwen. Even geshopt (kleding is niet duur hier) en geluncht. Daarna verder en toen ging de weg ook richting de bergen, die we al een tijdje hadden gezien. Redelijk heuvelachtig omhoog naar Burkes pass. De weg is nog maar 2-baans en bochtig, maar je mag er wel 100 km rijden !!Maar steeds zie je de bergen met besneeuwde toppen dichterbij komen. Onderweg proberen te filmen vanuit de auto, maar dat lukt niet zo best. Al vrij snel kwamen we bij Lake Tekapo aan. Je zie het turkoois achtige meer liggen aan de bergen; adembenemend mooi en schoon hier !
Ik schrijf dit blog nu we zijn aangekomen in onze cottage (Lake Tekapo cottages). En dit is zo leuk.... een huisje met 2 slaapkamers, een terrasje buiten en nog 2 sleepouts (!!) die wij dus niet gaan gebruiken. Even settelen hier en straks een mooie wandeling (en foto's) bij het meer. Ook kon je hier goed 'stargazing' doen, vertelde de host. Dus ook vanavond naar de sterren kijken hier !