Nieuw Zeeland, Milford sound en Franz Josef

12 november 2023 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 11 november, dagtocht naar Milford Sound
Op tijd opgestaan (6.15) en naar de bus stop gelopen, die bij ons om de hoek ligt. Er stonden al mensen te wachten (uit Melbourne) en een vrouw die alleen reisde, uit San Fransisco. Even na 7 kwam onze bus Southern discoveries aanrijden met Keith, onze chauffeur. De bus was maar halfvol dus we konden allemaal ruim zitten en onze tassen naast ons zetten. Van Queenstown naar Milford sound is zo'n 290 km en zeker 4 uur rijden. We zouden om 13 uur op de boot moeten zijn, voor de rondvaart op de Milford Sound.
We hebben ook bijna 5 uur gereden, maar met de nodige stops. O.a. een half uur in Te Anau, een plaatsje waar we evt. ook nog heen hadden willen gaan. Gelukkig daar koffie kunnen kopen, want die had ik natuurlijk nog niet gehad. Verder op de weg nog een aantal fotostops, erg mooi, de meeste foto's daarvan hebben jullie al gezien. Het was een heerlijke zonnige dag, met soms wel 21 graden (behalve als je in de westenwind stond).
Maar wat kan die Keith vertellen, ongelooflijk aan een stuk door. Maar wel leuke feiten, historie en ook veel over de natuur. Hij vertelde o.s. over de Kea vogel, een soort papegaai, die vooral gek is op....rubber van de auto's (en dat hebben we ook inderdaad onderweg gezien, ze pikken het gewoon kapot als je auto open staat!!!).
Het landschap is weer ontzettend mooi (het houdt niet op hier!), met besneeuwde bergtoppen, mooie valleien en prachtige begroeiing. Het is een national park, Fiordland. Hier groeit ook de Beech tree, die veel voorkomt in de film van Lord of the Rings.

Precies kwart voor 1 kwamen we aan bij Milford Sound haven. Ik had me dit veel groter voorgesteld, omdat ook grote cruise schepen hier rondvaren (maar kennelijk niet zo ver). Wij gingen op n soort catamaran, met 2 verdiepingen. De Milford sound is zo'n 16 km lang en beroemd en indrukwekkend om de hoge bergtoppen waardoor hij wordt omringd. De mitre Peak steeds zo'n 1692 m boven de zee uit.
Na 16 km kom je uit bij de Tasman zee en is er daarna alleen nog maar Tasmanië en daarna Argentinië!
In de sound veel watervallen vanuit de hoge bergtoppen; verder zagen we kleine pinguïns en zeehonden, te zonnen op te rotsen. Leuk!
Na 2 uur ben je weer terug in Milford Sound haven. Altijd heerlijk zo'n boottochtje!
Wij gingen weer met de bus terug, maar je kon er ook voor kiezen om terug te vliegen...(!) echt niet! Maar de terugweg was dus wel weer zo'n 4 uur rijden, dezelfde weg, met nu alleen een plasstop in Te Anau. En Keith hield z'n mond, had hij ook al beloofd op de heenweg....

Dus pas tegen half 8 keurig terug bij het hotel om de hoek afgezet. Ondanks dat je veel hebt gezeten, was het toch vermoeiend. Maar ook weer een heel bijzondere, onvergetelijke dag!
Omdat het nog zo'n mooi weer was besloot Maarten toch nog deze laatste avond, met de kabelbaan omhoog te gaan boven Queenstown, om DE foto te maken. En het was ook echt een schitterende foto! Ik bleef lekker hier in het hotel....

Zondag 12 november, Franz Josef gletsjer
Vandaag gaan we Queenstown weer verlaten en gaan we de langste reisdag maken van de hele vakantie. Het is nog maar 350 km, maar je gaat er wel 5 uur over doen. In NieuwZeeland zijn er niet veel wegen door het zuidereiland. Toen we de navigatie instellen zei deze:  rijd 280  km door op state hw 6..... Er is gewoon maar 1 weg naar de westkust!
Maar het gaat wel, zoals ik al had verwacht, door de nieuw Zeelands alpen. Wat een landschap, je weet niet wat je ziet. Toen we de 1e bergketen gehad hadden (best hoog) hebben we gestopt in Wanaka, ongeveer 1 uur rijden. Hier is een bekende foto van een boom die in het water staat, met erachter altijd weer de besneeuwde bergtoppen. (Inmiddels gestuurd).
Daarna verder zigzaggend langs het grote Lake Wanaka, Vervolgens richting Haast pass. Het landschap is onbeschrijflijk. Je waant je in Jurrasic park (!) . Je komt uit in het dunst bevolkte gebied van Nieuw Zeeland. Captain Cook zei toen jij hier langskwam: geen enkel land is zo ruig. Het is ook echt een regenwoud hier. Ik kan me voorstellen dat de regisseur van Lord of the Rings dacht: hier moet ik de film gaan maken. En zo onbewoond... We kwamen uiteindelijk aan in Haast. een dorp aan de kust, maar voornamelijk veel fastfood eten en motels. Het regende toen ook hier. Dus gewoon onze eigen boterhammen opgegeten en doorgereden langs de Tasmaanse zee. Even gestopt bij Bruce bay (jahaa) en toen toch maar doorgereden naar de 2 stadjes: Fox glacier en Franz Josef, waar ons verblijf voor deze nacht is.

Eigenlijk stellen deze dorpjes niks voor. Maar ze trekken. toch veel toeristen voor de 2 gletsjers die je van hieruit kunt bezoeken. En je ziet van hieruit ook weer Mount Cook, waar wij vanuit Lake Tekapo zijn heengegaan. (niet bereikbaar trouwens vanuit deze kant).
We gaan morgen ws. nog naar de Franz Josef glacier wandelen.

Aangekomen in onze Lodge Punga grove zijn we weer aangenaam verrast hoe mooi de kamer is (groot) met een terras en daarna het regenwoud! We zijn vanavond nog even gaan eten bij het restaurant Alice May, hier net om de hoek gelegen. Hartstikke gezellig en overal de geschiedenis van Alice May, die haar lover (die haar in de steek liet) in 1921 heeft doodgeschoten. Ze kwam uit een gezin van 12 kinderen (!) Ze werd daarna gevangen genomen en uiteindelijk hebben feministen gezorgd dat ze na 6 jaar weer bevrijd werd! Gezellig druk en lekker eten!

Maarten wil vanavond als het donker is, nog hier in het regenwoud naar de gloeiwormen gaan kijken !!??!!
Hm misschien spectaculair, maar ik verwacht er toch maar niet teveel van. Je moet met de zaklantaarn het regenwoud in.....