Nieuw Zeeland, Queenstown

10 november 2023 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Donderdag 9 november
Het blijft zo vreemd dat als wij opstaan en aan de dag beginnen, het bij jullie nog avond is en een dag eerder. Vandaag staat dus op het programma om naar Queenstown te gaan, waar we 3 nachten zullen blijven. Gisteravond nog een avondwandeling gedaan om nog een keer het machtige lake tekapo te zien. De plaats zelf bestaat voornamelijk uit hotels / motels en horeca. Niet zo bijzonder. Maar het meer, de uitzichten en onze leuke cottage maken, dat we dit ook een heel leuk verblijf hebben gevonden!
Na ons ontbijtje met koffie en havermout in de cottage. Zo mooi om hier te zitten in die natuur met heel veel vogeltjes in de tuin en zelfs 2 eenden...! de 1e keer tanken in het dorp hier en dan op weg voor de 270 km naar Queenstown. Het 1e stuk van de weg kennen we al; dat hebben we gisteren ook gereden naar Mount Cook. Na ongeveer een half uur buigen wij af en rijden we langs de rivier naar Twizel, Omarama; leuke plaatsjes onderweg. Daarna gaat de weg wat meer door de bergen, over de Lindes pass, maar altijd goed te doen. Ik mag dat wel, hoe de Nieuw Zeelanders die wegen door de bergen maken. Ze volgen meestal de stroom van een rivier, soms bochtig, maar altijd met aan 2 kanten nog land. (Hoop dat dat zo blijft !!). Wat n ruimte hier en zo weinig mensen die hier wonen! wel veel schapen.
We schieten goed op en na ongeveer 2 uur rijden een stop in Cromwell om onze boterhammetjes op te eten (echt Hollands he); een van de weinige plaatsjes langs de route. Daarna nog een 1 uur rijden, vooral door een wijngebied (Gibbston) prachtige Estates tegen de heuvels aan waar je wijn kunt kopen en proeven. We komen al rond 2 uur aan in Queenstown. Kijk maar ns op Google, Queenstown is prachtig gelegen aan Lake Wakatipu, met de bergen aan weerszijden. Oorspronkelijk alleen een dorpje waar schapenboeren woonden. Maar in 1862 werd hier goud gevonden en werd het overspoeld door gelukzoekers. Het goud is op (Noel !!) maar tegenwoordig is het toerisme het nieuwe verdienen hier.

We waren nog te vroeg om in te checken, dus hebben we onze auto bij het hotel gezet (Blue Peaks Lodge) en al even het stadje ingewandeld. Ongeveer 10 min. lopen, wel steil bergaf en door het stadspark, kwamen we aan en zie je aan de baai het stadje liggen. Maarten heeft een mooie panorama foto ervan gemaakt. Het is hier bijzonder levendig en dat is ook wel ns leuk voor de afwisseling. Zoveel verschillende eetgelegenheden, van alle culturen die je maar denken kunt. Mooie winkels, vooral gericht op outdoor (Mark !). en een leuke promenade langs het water, waar je ook boottochtjes kunt maken. Er gaat een kabelbaan de berg op, dat wil Maarten een avond gaan doen en van daaraf foto's maken. Maar ik ga niet mee !! Wandelend door de straatjes kwamen we een leuke horecagelegenheid tegen met een fijne kaart: Captains restaurant, Steak and seafood. En omdat het er zo leuk uitzag, hebben we hier voor vanavond geboekt.
Terug in het hotel konden we in onze kamer. Gelegen op de 1e verdieping, met veel glas met uitzicht op de bergen en het meer (in de verte). Heel modern, met keukentje, ijskast etc. maar ook weer leuk voor de afwisseling.
In de avond lekker vis van de dag gegeten bij Captains en door het levendige Queenstown weer terug gewandeld naar het hotel (bergop)!!

Vrijdag 10 november
Vanochtend opgestaan, koffie gemaakt, yoghurt met muesli (alsof we thuis zijn) en toen ... tante Nettie gebeld. Het was weliswaar nog donderdag 9 november bij hen, maar bij ons was het al 10 november, dus haar verjaardag. Leuk om even met hen te praten en te zien hoe donker (en koud) het in Nederland is.
Vandaag staat niets op het programma en eerlijk gezegd... is dat ook wel eens heerlijk. Je wordt geleefd, als je iedere dag activiteiten onderneemt, die allemaal geweldig zijn. Maar soms ook even terugschakelen.
Dus onze vuile was bij elkaar gezocht en hier in het hotel de was gedaan en in de droger (4 dollar / was / droger). Pas na de middag, toen alle was weer schoon was, op pad gegaan. Het is stralend weer hier, strakblauwe lucht, warm, maar altijd die frisse wind erbij. Door het park gelopen waar mooie bomen, bloemen en planten staan. Alles staat in bloei hier, het is echt lente. Daarna een stuk van de Queenstown trail gelopen, een route langs het meer. Rustig met tijd om af en toe op een bankje te zitten en gewoon te kijken. Heerlijk !
Maarten wilde in de avond naar de kabelbaan en van daaruit nog foto's maken. Dus we gingen eerst nog wat eten (vettige Fish and chips van Erik). En op een bankje bij het meer opgegeten, terwijl langzaam de zon onderging.
Toen ik terug wilde lopen naar het hotel, besloot Maarten om toch niet die foto's te gaan maken van bovenop de berg. Met de drone kan hij namelijk ook zo'n shots maken. Dus nog een lekker rustige avond met Netflix en een boek !!

Morgen worden we om 7 uur opgepikt voor een tour die we al in Nederland geboekt hadden. Een dagtrip naar de Milford Sound, een van de mooiste fjorden van NZ. Het is een busrit enkele reis van meer dan 3 uur. En dan ook nog een boottrip op de fjord. Moet ontzagwekkend zijn!

ps. Ook al zijn we nog tot zondag in Queenstown, ik stuur toch alvast dit verslag door. Ws. morgen geen tijd en zondag rijden we door naar Franz Josef, een rit van 350 km (onze langste rit) en gaat ws. zo'n 5 uur rijden zijn. Wel veel stops maken omdat we dan langs de prachtige, ruige westkust rijden!!