Punta Arenas

14 maart 2019 - Ushuaia, Argentinië

Donderdag 14 maart
We varen momenteel door n waanzinnig mooi gebied. Beagle Channel en glacier alley. Al een aantal walvissen gezien, zeehonden, albatrossen. We varen momenteel langs port williams, het meest zuidelijk gelegen plaatsje van zuid Amerika. Rondom ons mooie groene bergen met besneeuwde toppen. En gletsjers langs de bergwanden af. Je kunt dit bijna niet vastleggen op foto's. Je moet dit ervaren om aan het einde van de bewoonde wereld te zijn. Met rondom je in het water die machtige walvissen, die hier rustig in hun eigen habitat leven. Om 12 uur vanmiddag komen we in Uschuaia aan en gaan een Tour maken naar Vuurland nationaal park. We zijn dan dus al in Argentinië aangekomen. Daarnet nog de lezing gevolgd van de Amerikaanse professor over Argentinië .

Gisteren woensdag 13 maart dus Punta Arenas bezocht. Ik ben blij dat in de liften hier aan boord, iedere dag andere matten worden gelegd, met de dag van de week erop. Ik weet anders echt niet meer welke dag het is !!!
De Chilenen zijn trots op Punta Arenas en noemen het de meest zuidelijke stad van het zuidelijk halfrond. Klopt geografisch natuurlijk niet. Uschuaia ligt zuidelijker en port williams ook. Maar dat vinden ze geen steden. Uschuaia is een voormalige strafkolonie en port williams noemen ze een nederzetting. We hadden hier in Punta Arenas geen Tour geboekt, maar de stad ligt toch nog zo'n 8 km vanaf de kade. Er gaat een gratis shuttle bus vanaf de boot, maar samen met Australische mensen een taxi gedeeld en afgezet op... Natuurlijk Plaza des armes. Het is een mooie stad met handelskantoren, mooie gekleurde huizen tegen een heuvel aan gebouwd en veel (aangelegde) groenstroken. Zijn omhoog gelopen naar cerro santa  Cruz en vanaf daar fraaie foto's kunnen maken. En er zijn leuke winkeltjes met veel gebreide artikelen; mutsen, truien, poncho's. Vis verkopen ze aan de kraampjes op straat evenals pappas (aardappelen). Gewoon leuk om te bekijken.
Als je vanuit het westen direct hier komt, lijkt het misschien een beetje armoedig, niet onze standaarden. Kabels lopen over de palen door de straten en langs de huizen. Er mag hier en daar weer wat geschilderd worden. Maar als je verder kijkt zie je mensen die hier een leven opgebouwd hebben, ver van de bewoonde wereld. Ze trekken zich ook niet veel aan van de landelijke politiek. Hebben zelfs een keer de president geweigerd om vanuit het vliegveld de stad te bezoeken omdat ze het niet eens waren met bepaalde beslissingen van hem. Handel is belangrijk, vis (vooral krab), toerisme en sinds kort zijn ze zelfs weer steenkoolmijnen ( voor export naar India en China).
Het is zo'n 12 graden hier. Mensen lopen met gebreide mutsen en dikke jassen (toeristen), maar zo koud is het nu ook weer niet. Zeker niet als je wat wandelt. We hebben een goede indruk gekregen, wat gedronken en geluncht in een cafeetje met...internet en dus eindelijk mijn verslagen kunnen uploaden en even contact met thuis.... Tegen 3 uur weer terug op de boot en rond half 7 weer uitgevaren richting Uschuaia.

1. Myrna Vossen:
    15 maart 2019
    Heel andere wereld daar. Mooi! X
  2. Marcel:
    16 maart 2019
    Als de planning klopt zijn jullie nu bij de Falkland eilanden. Toevallig staat er vandaag in Horizon, een bijlage van de Limburger, een verhaal met een prachtige 2-page foto van een albatroskolonie met zo'n 200.000 paren op Steeple Jason, een onbewoond eiland van de Falklands. Machtig mooi om te zien. Goeie reis verder naar Montevideo!
  3. Nettie en Marcel:
    16 maart 2019
    Hebben jullie die albatrossen koppels op het onbewoonde eiland bij de Falklands gezien?Er stond vandaag een foto van in de Limburger.Jullie reis is werkelijk onvergetelijk,door jou verslag Yvonne kunnen we hem mee beleven.veel groeten.