Uschuaia

17 maart 2019

Vrijdag 15 maart
We hebben het meest zuidelijke puntje van de bewoonde wereld bereikt!!
Vanochtend om 8 uur langs kaap Hoorn gevaren! Verder weg is alleen nog Antartica. Erg ruig hier, alhoewel wij steeds boffen met het weer (zeggen ze ons iedere dag). Zo'n 10 graden en niet teveel wind, want het kan natuurlijk enorm tekeer gaan hier. Honderden boten zijn hier in het verleden vergaan. We passeerden de grens van de Pacific en Atlantic Ocean, waar de boot de scheepshoorn liet horen. Het is echt wonderbaarlijk om te beseffen dat je zo ver weg te zijn en je zelfs op deze grote boot zo nietig te voelen. Machtig mooi. Bij Kaap Hoorn ben je trouwens weer in de Chileense wateren.

Gisteren, donderdag 14 maart dus in Uschuaia geweest. De Argentijnse plaats, die voormalig een strafkolonie is geweest. Mooi gelegen ook weer aan het Beagle Channel. Maarten en ik zijn het erover eens dat dit een plek is om naar terug te keren. We vinden het erg jammer, dat we hier maar zo kort zijn (van 12 uur tot half 8 vanavond. Er is hier van alles te doen en we moeten een keuze maken. Met een catamaran terug naar Beagle Channel en wildlife zien (waaronder pinguïn kolonies), diverse tours naar interessante historische plekken, voornamelijk van de zeevaarders en de Salesianen, die hier als missionarissen kwamen, om de 'wilde indianen' te bekeren. Wij kozen uiteindelijk voor de Tour naar het nationaal park Vuurland, tierra del fuego. Gedeeltelijk Chili en gedeeltelijk Argentinië . Hier in Vuurland eindigt de Pan America Highway  en ook het Andes gebergte (zomaar in zee). Het is een prachtig gebied met bijzondere flora, de Guyana (kleine lama) leeft hier in het wild en aan de zuidkant grenzend aan Beagle Channel. We bezochten ensenada bay, Roca Lake en het meest zuidelijk gelegen punt wat je per weg kunt bereiken: Lapataia bay. Onze gids heeft veel verteld over de flora, maar ben het meeste weer vergeten. De beroemde lenga boom kwam hier in ieder geval voor. Je kunt in het gebied kamperen en wandeltours maken. Dat zou je echt ns moeten doen. (Veel beter dan met een bus toeristen ). We hebben voornamelijk het zuidelijke gedeelte van het park gezien (.....) maar het is prachtig hier.
Teruggekomen in Uschuaia nog rondgewandeld. Wat ons opvalt is toch wel het duidelijke verschil tussen Chili (Punta Arenas) en Argentinië (terwijl de 2 plaatsen toch redelijk dicht bij elkaar liggen. Hier zie je winkels met luxe merken, Nike, reebok, Adidas etc. Dure kleding en parfums. Dat zag je echt niet in Punta Arenas. In de winkeltjes daar was de kleding meer zoals je bij ons in de rommelmarkten tegenkomt. Ik zag daar zelfs n winkeltje waar ze gebloemde schorten verkochten, die mijn moeder vroeger had. En waar ze ons altijd met trots vertelden dat hun vrouw de mutsen, truien etc. Hadden gebreid. Hier in Uschuaia dus echt anders. Luxe restaurants, waar je leuk kon eten. Er is een vliegveld en in 3,5 uur ben je in Buenos Aires. Maar zoals gezegd, wij moesten weer op tijd terug aan boord en rond 8 uur vertrokken we vanuit Uschuaia. Nog wat mooie foto's gemaakt. Er liggen hier in de haven een aantal schepen die naar Antartica varen (1,5 dag varen van hieruit). Als je zover bent gekomen, lijkt dat nog naar een klein stukje! Dus wie weet, ooit !

Vandaag de lezing gevolgd over de Falklandeilanden, waar we morgen aankomen. Ook n meet and Greet met kapitein Ane Smit ( jawel, van Terschelling). Hij vertelde wel,dat het weer nu echt ging veranderen en dat we de komende dagen storm en regen gingen krijgen. Dus is maar de vraag of we bij de Falkland eilanden aan land kunnen gaan met de tender boten....

1. Tiny:
    18 maart 2019
    Hallo Yvon en Maarten, geweldig zo'n reis te kunnen maken! Heel leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben, en zo'n luxe cruise boot, wow, lijkt me ook fantastisch. Hier alles oké, doei.