Nieuw Zeeland, Masterton en Castlepoint

21 november 2023 - Castlepoint, Nieuw-Zeeland

Zondag 19 november
Vanochtend nog rustig ontbeten in ons hotel in Wellington. We hoeven maar 1,5 uur te rijden, zo'n 100 km naar onze volgende overnachting in Masterton. Eigenlijk zouden we deze zondag samen met Angelique, Roy en de kids naar Cape palliser gaan. Dat is een plaats aan de zuidkust. Maar de weersvooruitzichten waren zo slecht dat dit niet leuk zou zijn. Het is een vrij kleine locatie, waar je het vooral moet hebben van het buiten kunnen zijn met kampvuur. Dus we hadden al besloten om dat te annuleren.
In plaats daarvan gaan wij op weg naar de oostkust (Castlepoint), maar doen dat in 2x. Het worden dus lekker rustige dagen; en dat mag ook wel want de afgelopen dagen zijn heel druk geweest. We zijn best wel moe!
In de ochtend nog door Wellington gelopen, en daar was de weekmarkt. Wat verse groente ingeslagen zodat we de komende dagen ook weer zelf (gezond) kunnen koken. Daarna nog het Te papa museum bezocht, over de geschiedenis van Nieuw Zeeland. Het is een mooi en groot gebouw en de toegang is gratis, dus ook wel druk vandaag op zondag. We vonden vooral de verhalen over de 1e immigranten erg interessant!.. Nog even langs de supermarkt en toen op weg. We verlaten Wellington en voor het eerst in NZ hebben we eens een 4-baans weg! Duurt niet lang want na een tijdje beginnen alweer de bergen... en die moeten we over.
Vaak liepen de wegen tussen de bergen door, maar deze toevallig niet. Was dus geen fijne rit voor mij!!
Na de bergen kwamen we weer door een vrij vlak landschap. Door een aantal kleine plaatsen waaronder Greytown, een plaats met veel houten huizen. Al tegen 3 uur in Masterton aangekomen waar we verblijven in het South park motel. Niets bijzonders, zo'n plek waar je de auto voor je kamer parkeert, maar keurig schoon en ook ruim.Kijken of we straks hier wat gaan koken!

Morgen naar Castlepoint, aan de oostkust. Ook een plaats die qua grootte niet veel voorstelt, maar volgens Angelique en Roy wel echt de moeite waard. We verblijven daar in een airBnB, en hebben daar een heel huis ter beschikking (met uitzicht op zee). Hopelijk klaart het weer wat op, want vandaag is regenachtig. Vooral miezel regen, niet zoals aan de Westkust!!

Maandag 20 november
Aangekomen in onze airB&B in Castlepoint. Het einde van de wereld (?). In ieder geval het einde van de weg. Als uwe morgen verder trekken, moeten we lig een heel stuk (tot Masterton) dezelfde weg terug. Het is trouwens wel een erg mooi landschap weer. Zeker niet zo ruig en ongecultiveerd als in het zuidereiland. Maar wel heuvel/bergachtig maar dan glooiender.
gisteren dus min of meer een rustdag genomen met veel lezen / laptop.
Wel jammer dat het vandaag ook weer regent. Niet zo hard als aan de westkust, maar toch nog steeds regen. Castlepoint ligt ongeveer een uur rijden van Masterton, dus we kwamen al even na elven hier aan. Het is werkelijk prachtig, pal gelegen aan de zee. Als je op Google kijkt, zie je altijd de vuurtoren. Daaromheen kun je een wandeling maken naar de punt. Maar omdat het nog grijs is en regent, gaan we nog even in het (enige) cafe/bar/winkel van de plaats pauzeren. We kunnen pas om half 1 in onze B&B dus hier nog even wat koffie gedronken en geluncht.
De B&B is een groot, mooi huis met 3 (!) slaapkamers. Een grote keuken / living. Dus hier gaan we vanavond onze groente maken van de markt van Wellington. We kijken schuin uit op de zee en je kunt van hieruit naar het strand lopen.
Inmiddels is het wat droger en het zou vanmiddag opklaren. Dus hopelijk kunnen we de wandeling nog gaan maken bij de vuurtoren !!
Helaas, de regen blijft aanhouden. Maarten is wel nog even naar de vuurtoren gegaan, voor wat foto's. maar voor de rest weer een heerlijk rustdag op een hele mooie plek. Inmiddels Pride and predujice weer ns gekeken op Netflix (had ik gedownload). Het enige nadeel van dit mooie huis is, dat er geen wifi is. Maar ook wel lekker rustig. En als wij wakker zijn, slapen jullie....

Morgen gaan we dus verder naar Tongariro, National park, waar we weer 2 dagen verblijven!