Falkland eilanden

17 maart 2019

Zaterdag 16 maart
Vannacht is het echt ander weer geworden. Stormachtig en weer veel deining op het schip, nu we weer op volle zee zijn. Windkracht 8. Begon gistermiddag al, dus heb weer een knap staaltje gedaan op de loopband, die op en neer gaat. Maar vanochtend wat minder wind, wel nog wat grijs weer. Om 7 uur vanochtend hebben we de Falkland islands bereikt en We kunnen met de tender bootjes aan land. Islas Malvinas. Gelukkig maar. De vorige cruise kon ook hier niet een land en dan ben je zo ver gekomen en dan moet je aan boord blijven. Ook sneu.
Ook hier in de Falkland islands geen Tour geboekt. Ze leken wel interessant (veel wildlife), maar waren hier toch echt wel ontzettend duur. Zo'n 300 dollar p.p. Voor een Tour. Dus toch maar niet. Rond 11 uur met de tender naar de Falklands gebracht. Gisteren eerst hier de lezing over gevolgd. Interessante geschiedenis.
Het is zo'n verschrikkelijk afgelegen gebied, waar de Britten dus op een gegeven moment schapen zijn gaan heenbrengen. Zo'n 500.000 momenteel. En border collies . Ze hebben zelfs wedstrijden hier met hen!! Het eiland is vrijwel geheel boomloos.
Natuurlijk is het bekend vanwege de Falkland oorlog in 1982. Toen Argentinie de eilanden claimden als hun gebied. Margaret Thatcher stuurde direct troepen uit GB en Het duurde maar een paar maanden totdat argentinie verslagen werd. Nog ieder jaar dient Argentinie een resolutie in bij de VN voor de soevereiniteit over de eilanden. Maar GB geeft hierin niet toe. In een referendum onder de eilandbewoners (Kelpers genaamd) stemde 99,8 % er voor om Brits te blijven. En daarom is het hier nog altijd ontzettend Brits. Waarschijnlijk Britser dan in England zelf. Er zijn meerdere eilanden, wij gaan naar het oost eiland. De hoofdstad waar wij aanlegden heet Port Stanley. (2000 inwoners). Het heeft 1 belangrijke hoofdstraat, Ross' street, waar je de typische rode telefooncellen ziet, het politiebureau, post office en leuke kleine tearooms en restaurantjes. Ook typische Britse huizen. En ze moeten nog steeds niets van Argentinie weten ( geldt kennelijk ook andersom). Er gaat zelfs geen vlucht heen. Wel naar Santiago. En wat ze hier heel veel hebben zijn pinguïns, wel 5 verschillende soorten, rond de 1 miljoen in totaal. En die zie je vooral,terug in de souvenierswinkels. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het kopen met een pinguïn erop. Ook veel ander wildlife zoals zee olifanten en orka's komen in dit gebied voor. We zien veel albatrossen, machtig mooi om te zien.
We wandelden Ross' street af en langs diverse monumenten (uiteraard voor de Falkland oorlog) maar de wind ging weer toenemen en hier kon je wel je muts gebruiken (koude oren). We vroegen ons af hoe mensen hier konden leven in zo'n kleine gemeenschap, in zo'n ruig landschap en weer.  Er is een mooi hotel / restaurant Malvina house en daar dronken we thee. Ja, als je in zo'n Britse omgeving bent moet je toch theedrinken op de Falkland islands. Port Stanley heeft vele leuke plekjes om foto's van te maken, maar ik ben alleen bang dat ze wat grijs zijn. Geen zon gezien hier. Nog iets anders van de Falklands: geen bereik, geen internet. Alleen in een paar plaatsen tegen betaling. Dus dan maar de komende dagen op de boot internet tegen betaling.

De komende 2 dagen zijn zeedagen (zondag en maandag). Dinsdag komen we dan aan in Montevideo, Uruguay. We amuseren ons goed en genieten van deze vakantie !!!
Foto's volgen later.....

1. LenieV:
    17 maart 2019
    wat een mooie indrukken krijgen jullie.
    0ok de dieren die je ziet zijn toch heel apart.
    Een prachtige reis. geniet er maar van, maar dat doen jullie wel!
    Groeten.